حسابداری رستوران فرایند تفسیر و تجزیه و تحلیل درآمد، گردش پول، موجودی کالا و صورتهای درآمد یک رستوران است. به شما امکان میدهد تمام معاملات مالی تجارت خود را ثبت کرده و عملکرد آن را تعیین کنید. حسابداران حرفه ای توصیه می کنند که حتی قبل از راه اندازی رستوران خود فرایند حسابداری آن را آغاز نمایید.
آنالیز مالی رستوران
بودجهبندی و پیشبینی بودجه
تجزیهوتحلیل هزینهها، محاسبه هزینه کالاهای فروخته شده، محاسبه نسبت هزینه به فروش
محاسبه هزینههای نیروی کار حقوق و دستمزد
تهیه گزارشهای فروش روزانه و گزارش مالی
تهیه صورتهای مالی مانند صورت سود و زیان P&L و ترازنامه مالیاتی
متوازنسازی حسابها
بستن سال مالی
تنظیم و ارسال گزارش صورت معاملات فصلی
رسیدگی به بدهیها پرداختها
مغایرتگیری
استخدام حسابدار یا برون سپاری
حسابداری برای هر کسبوکاری ضروری است و دیدگاههای مختلفی در مورد روش صحیح انجام این کار وجود دارد. میتوانید یک حسابدار استخدام کنید یا امورتان را برونسپاری کنید و از مزایای برونسپاری بهرهمند شوید. اگرچه استخدام حسابدار مزایای خودش را دارد اما با مشکلات جدی نیز روبرو میشوید. در حالی که اگر یک حسابدار یا تیم حسابداری استخدام کنید می توانید از مزایای آن بهرهمند شوید. در اینجا برخی از رایجترین مشکلات کسبوکارهایی را که حسابدار استخدام میکنند، بیان میکنیم.
مشکلات استخدام حسابدار
هزینه ی زیاد: با اضافه کردن یک کارمند تمام وقت، هزینههای بسیاری را متحمل خواهید شد. نه تنها مجبور به پرداخت حقوق و دستمزد وی خواهید شد بلکه سایر هزینهها نظیر بیمه، فضای اداری، رایانه و تجهیزات اداری، آموزش مداوم را نیز باید در نظر بگیرید. وقتی این هزینهها را با هزینه برونسپاری مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که برونسپاری بسیار مقرون به صرفه است.
صرف زمان برای استخدام نیرو: آگهی کردن فرصت شغلی، مصاحبه با نامزدها، آوردن آنها به شرکت و سپس آموزش به فرد در مورد سیستمها و رویهها، وقتگیر است. اما یک تیم حسابداری با استفاده از منابع خارجی قبلاً امتحان خود را پس داده است. هنگام انتخاب برونسپاری نیازی به نگرانی در مورد آموزش مداوم ندارید.
اتلاف وقت کاری: هر صاحب کسبوکاری امیدوار است که کارمندان در طول روز عملکرد بهینه داشته باشند. اما واقعیت این است که وقتی کسی را استخدام میکنید، بازدهی را انتخاب نمیکنید. اما از آن طرف، حسابداران برونسپاری شده فقط هزینه دریافت میکنند که برای کسبوکار شما صرف کرده اند، بنابراین نیازی نیست نگران هزینههای غیرضروری اتلاف وقت باشید.
کیفیت پایین کار: حسابداری رستوران ساده نیست. فرد باید مهارتهای ریاضی، توجه به جزئیات و تجربه در صنعت رستوران را داشته باشد. یک حسابدار داخلی، تجربه یک تیم حسابداری را ندارد. در نتیجه، ممکن است با مشکلات کیفی و حتی اشتباهات پرهزینهای روبرو شوید، که اغلب در دفاتر حسابداری روی میدهند. برونسپاری به این معنی است که شما از یک تیم متخصص با دانش در مورد حسابداری در شرایط مختلف خدمات میگیرید.
کاهش یا افزایش بار کاری: ممکن است کار کافی برای مشغول نگه داشتن حسابدارتان نداشته باشید. این بدان معنی است که ساعتهای زیادی در طول هفته به هدر میرود. یا اینکه تجارتتان به سرعت در حال رشد است به طوری که فرد قادر به ادامه کار نیست… و تنها راهحل استخدام کمک حسابدار است. باید مطمئن باشید که خدمات حسابداری شما میتواند متناسب با نیازهای شرکت شما باشد، به همین دلیل برونسپاری میتواند با رشد تجارت شما در آینده تنظیم شود و سودمند باشد.
روشهای حسابداری رستوران
وقتی نوبت به روشهای حسابداری میرسد، صاحبان و مدیران رستورانها میتوانند روش نقدی یا تعهدی را انتخاب کنند. رستورانهایی که درامد سالانه آنها بیش از 20 میلیارد تومان است باید از روش تعهدی استفاده کنند، رستورانهایی که درامد کمترین از این مقدار دارند میتوانند روش دلخواه خود را انتخاب کنند. حسابدار رستوران که مسلط به استانداردهای حسابداری باشد میتواند بهترین روش را انتخاب کند.
روش نقدی
روش نقدی رایجترین روش حسابداری برای رستورانها است زیرا مشتریان بلافاصله هزینه غذا و خدمات خود را پرداخت میکنند. این بدان معناست که آنها بعداً به شما بدهکار نمیشوند. همچنین به این معناست که رستورانها احتمالاً مانده حساب قابل دریافت ندارند. با استفاده از این روش، فعالیتها به سادگی هنگام دریافت وجه ثبت میشوند. گرچه این ممکن است سادهترین روش برای رستورانها باشد، اما لزوما دقیقترین نیست.
روش تعهدی
از طرف دیگر، اگر درامد کسب شده نقدی نباشد و هزینهای پرداخت نشده باشد، حسابها به روش تعهدی ثبت میگردند. این روش دید دقیقتری از چگونگی ایجاد هزینهها و درآمد حاصل از آن ایجاد میکند همچنین به رستوراندارها درک دقیقتری از درآمد و هزینههایشان میدهد.